Drodzy przyjaciele,

Niungne jest praktyką tysiącramiennej formy Buddy Kochające Oczy o jedenastu twarzach – Czenreziga. Kochające Oczy jest uosobieniem miłości i współczucia wszystkich buddów przeszłości, teraźniejszości i przyszłości w postaci bodhisattwy. W swej esencji jest wielkim bodhisattwą, który nieustająco przynosi pożytek wszystkim istotom. Z tego powodu Kochające Oczy uważany jest za źródło błogosławieństwa.

Historia tej linii przekazu rozpoczyna się w VIII wieku od Gelogngmy Palmo, znanej uprzednio jako Lakshminkara, córka Króla Uddiyany – Indrabuthiego. Biegnie aż do Gyalsay Tomgay (autorki Trzydziestu Siedmiu Praktyk Bodhisattwy), która przekazywała Niungne na tak szeroką skale, że praktyka ta znalazła swoje miejsce we wszystkich głównych linii przekazu buddyzmu tybetańskiego i pozostaje tak do dziś.

Dosłownie Niungne oznacza “trwanie w poście”. Post jest rzeczywiście integralną częścią Niungne, jednak – jak sami zobaczycie – jest jedynie jedną z cech tej bogatej i złożonej praktyki. Jest to bardzo mocna praktyka oczyszczająca, dzięki której możemy z jednej strony pozbyć się dużej ilości dawnych wrażeń z naszej podświadomości, a z drugiej tworzymy ogromną ilość dobrych wrażeń i zasługi, bardzo pomocnych na drodze do oświecenia. Jako wewnętrzną podstawę do swojej praktyki generujemy tu najwyższą altruistyczną motywację bodhiczitty.

Niungne jest odosobnieniem, na którym koncentrujemy się na medytacji. Na czas praktyki wszyscy uczestnicy pozostają w polu mocy, które tworzymy. Praktyka ta  należy do Kriya Tantry, więc mocno podkreślony jest aspekty rytualny, co obejmuje wysoki stopień czystości, zarówno osobistej jak i dotyczącej miejsca. Przyjmujemy również pewne reguły, np. nie palimy papierosów, nie pijemy alkoholu i spożywamy wegetariańskie posiłki, a drugiego dnia odosobnienia nie jemy, nie pijemy i nie mówimy. W razie potrzeby, na przykład z powodów zdrowotnych, dla niektórych uczestników robi się pewne wyjątki.

Informacje o przekazie.

Nazywam się Vesna Chavich i od 1994 jestem uczennicą Lamy Ole.
Kilka lat temu Renate Scholz, która prowadzi odosobnienia Niungne w ośrodkach Diamentowej Drogi, poprosiła mnie o pomoc z licznymi prośbami o prowadzenie tych odosobnień. Po otrzymaniu błogosławieństwa Lamy Ole w 2006 roku pojechałam do Montchardon we Francji, gdzie otrzymałam przekaz po ukończeniu tzw. Białego Niungne – 8 odosobnień Niungne pod rząd. od 2008 prowadzę odosobnienia Niungne dla przyjaciół.

Program

Wieczór poprzedzający właściwe odosobnienie – środa 31.10.2018

Wykład wprowadzający – na temat Kochających Oczu, korzyści płynących z wykonywania Niungne wspólnie wraz z podstawowymi wskazówkami i wyjaśnieniami dotyczącymi obietnic. Dla osób wykonujących Niungne po raz pierwszy obecność na tym wykładzie jest obowiązkowa. Wykład jest również otwarty dla osób nie biorących udziału w odosobnieniu.

Przed wyjaśnieniami przygotujemy ołtarz oraz tormy.

1.dzień – czwartek 01.11.2018:

6.oo – 9.oo      obietnice, medytacja
9.oo – 1o.oo    zupa ryżowa lub owsianka
1o.oo – 13.3o  medytacja oraz pytania i odpowiedzi dotyczące praktyki medytacyjnej
13.3o – 16.oo  obiad, przerwa
16.oo – 18.oo  medytacja
18.oo – 19.oo  przerwa
19.oo – 2o.oo  zakończenie ostatniej sesji, Mahakala,
2o.oo —          wyjaśnienia, pytania/odpowiedzi

2. dzień – piątek 02.11.2018:

6.3o – 8.oo      obietnice, medytacja
8.oo – 9.oo      przerwa
9.oo – 12.oo    medytacja
12.oo – 15.oo  sprzątanie miejsca, przerwa
15.oo – 17.oo  medytacja
17.oo – 18.oo  przerwa
18.oo –  2o.3o zakończenie ostatniej sesji, Mahakala, film dharmiczny.

Drugi dzień to szczególne Niungne – wtedy nie jemy, nie pijemy i nie mówimy, jedynie skupiamy się na medytacji. W czasie przerw możemy odpoczywać, czytać, pisać, masować innych, pojść na spacer. Po ostatniej sesji dobrze jest obejrzeć dharmiczny film.

UWAGA: Pomimo tego, ze obietnice wygasają następnego ranka, nie pijemy dopóki nie przerwiemy postu zupą ryżową.

3. dzień (rozpoczęcie 2. Niungne) – sobota 03.11.2018:

6.oo – 7.oo      obietnice, medytacja
7.oo – 7.3o      zupa ryżowa lub owsianka
7.3o – 9.oo      medytacja
9.oo – 1o.oo    przerwa
1o.oo – 13.3o  medytacja, pytania/odpowiedzi
13.3o – 16.oo  obiad, przerwa
16.oo – 18.oo  medytacja
18.oo – 19.oo  przerwa
19.oo – 2o.oo  zakończenie ostatniej sesji, Mahakala,
2o.oo —          pytania/odpowiedzi

UWAGA: Ci, którzy robią jedno Niungne, rano płukają usta oczyszczającym nektarem ale wchodzą do gompy dopiero po tym jak pozostali złożą obietnice, a zostają do końca pierwszej sesji (godz. 9.00)

4. dzień – niedziela 04.11.2018:

6.3o – 8.oo      obietnice, medytacja
8.oo – 9.oo      przerwa
9.oo – 12.oo    medytacja
12.oo – 15.oo  sprzątanie miejsca, przerwa
15.oo – 17.oo  medytacja
17.oo – 18.oo  przerwa
18.oo –  2o.3o zakończenie ostatniej sesji, Mahakala, film dharmiczny

5. dzień – poniedziałek 05.11.2018:

6.oo – 7.oo      medytacja (bez obietnic)
7.oo – 7.3o      zupa ryżowa lub owsianka
7.3o – 9.oo      medytacja – zakończenie praktyki

Ostatnią przerwę możemy rozpocząć bardzo wcześnie, żeby ludzie mogli zdążyć do pracy, jeśli to konieczne. Sesja trwa ok. 3 godziny. W trakcie sesji jako, pierwszy posiłek po poście, zjemy zupę ryżową lub owsiankę.

Na zakończenie odosobnienia powinniśmy zjeść dobre, bogate, niewegetariańskie śniadanie (niekonieczne ale bardzo przydatne będzie trochę czasu na relaks, jeśli pracę można tak zorganizować) .


Pytania / odpowiedzi

 Czy nowe osoby mogą wziąć udział  w odosobnieniu?

Tak, jeśli mają schronienie. Powinni jednak wiedzieć że praktykujemy 9 godzin dziennie, wymagana jest obecność na każdej sesji i nie jest możliwe opuszczenie praktyki podczas jej trwania, zanim wygasną obietnice składane rano. Mając to na uwadze łatwo jest zrozumieć zalecenia Lamy Ole mówiąc o tym, że jest to praktyka głównie dla tych, którzy przynajmniej od jakiegoś czasu wykonują Nyndro. Jeśli jednak lubią medytować i naprawdę lubią Czenreziga, zapraszamy!

Czy można dołączyć do 2. Niunge?

Tak, dla tych, którzy wcześniej brali udział w Niunge. Wyjaśnienia dotyczące praktyki i związanych z nią obietnic są konieczne dla nowych osób, a jeśli przyjadą tylko na drugie Niungne nie jestem w stanie ich udzielić na czas, z powodu obietnicy milczenia drugiego dnia oraz trzeciego dnia rano. Możliwe są wyjątki, jednak trzeba to wcześniej uzgodnić z organizatorami oraz ze mną.

A co jeśli ktoś nie ma czasu na całe odosobnienie?

Jeśli ktoś naprawdę nie ma czasu na całe odosobnienie (tzn. przynajmniej jedno Niungne czyli dwa i pół dnia) możliwe jest odbycie pół Niungne, czyli obecność przez cały pierwszy dzień do końca pierwszej sesji drugiego dnia. Powinno to jednak dotyczyć jedynie szczególnych przypadków i jest możliwe tylko dla tych, którzy wcześniej brali udział w Niungne.

Posiłki:

Wszystkie posiłki są ściśle wegetariańskie (bez jajek, czosnku, cebuli oraz mocnych przypraw).

Zgodnie z obietnicami Sojong (przyjmowanymi na porannej sesji), podczas pierwszego i trzeciego dnia odosobnienia możemy jeść tylko jedzenie podane na stole, czyli nie podjadać samemu w kuchni czy po kryjomu. Po obiedzie nie spożywamy żadnego stałego pokarmu, aż do rana po zakończeniu dnia ścisłego postu. Wtedy jemy duże, bogate, niewegetariańskie śniadanie.

Miejsce.

Wszyscy uczestnicy śpią w miejscu odosobnienia. Generalnie nie śpimy w gompie ale jak wiecie, wszystko jest sztuką możliwego.

Podczas odosobnienia robimy pokłony, więc dobrze mieć wystarczająco dużo czystych ubrań. Jak wspomniałam, ta praktyka należy do Kriya Tantry, więc podkreśla się aspekt rytualny. Oznacza to, że zarówno miejsce odosobnienia jak i my sami powinny być czyste i utrzymane w porządku – tak, jakby mieszkał tam sam Karmapa lub Czenrezig.

Serdeczne pozdrowienia I do zobaczenia wkrótce!
Vesna

 

Nocleg

Zabierzcie ze sobą koniecznie karimaty, śpiwory i domowe obuwie.

Ze względu na medytacyjny charakter kursu, prosimy rodziny z dziećmi o nie odwiedzanie Zagórzan w okresie trwania kursu – serdecznie Was zapraszamy w czasie pomiędzy kursami medytacyjnymi.

 

This form does not exist